• Yumurta bir tek bizde aklanmadı
TBMM'DE, yumurta üreticilerinin
sorunları için Meclis araştırması açıldı. Şimdi 13
milletvekilinden oluşacak bir komisyon, dert dinleyip
rapor hazırlayacak. Meclis Tarım Komisyonu Başkanı
DSP Konya Milletvekili Turan Bilge'nin araştırması
ise ABD'de 300, iskandinav ülkelerinde de kişi başınayılda
370 adet yumurta tüketildiğini ortaya koyuyor. Bilge
"Yumurtada hastalık yapıcı kolesterol
yok. Ama bizim doktorlarımız bu durumu gozardı edip,
vatandaşın yumurta yemesini engelliyor"
diyor. Bilge'ye göre yumurta tüm dünyada beraat etti.
Bizde ise hâlâ sanık... |
• Göze dişe yumurta
ANKARA-Hacettepe
Üniversitesi Beslenme ve Diyatbetik Bölümü Öğretim
Üyesi Doç. Dr. Doç. Rakıcıoğlu, yumurtanın A,D,E vitaminleri
İle B grubu vitaminlerinin önemli kaynağını oluşturduğunu
belirterek, şunlan kaydetti: "Yumurtanın
şansında bulunan A vilamini gözün iyi görmesi, kemik
gelişimi ve sağlıklı dişler için gereklidir. Vücut
hücrelerinin gelişmesine yardım eder. Solunum ve sindirim
sisteminin sağlıklı olmasını ve enfeksiyonlara karşı
korunmasını sağlar. Yumurta D vitamini açısından da
çok zengindir. Çocuklar güneş ışınlarından yelerince
yararlanırsa ve yumurta tüketirlerse D vitamini eksikliğine
bağlı kemik bozuklukları oluşmaz" Yumurtanın
E vitamini bakımından da zengin olduğunu vurgulayan
Rakıcıoğlu, "Oksidas-yonu önleyici etkisi
bakımından vücudumuzu zararlı maddelere karşı korur.
B2 vitamini açısından zengin olan yumurta deri ve
göz sağlığı için de gereklidir" diye
konuştu. |
• Kalp dostu yumurta
LONDRA - Bir ingiliz
firması, yeni ürettiği yumurtanın kalp damarırındaki
tıkanmaları ve dolayısıyla kalp krizlerini önlediği
iddiasında. Colombus adlı tavukçuluk firması, söz
konusu yumurtanın tamamen doğal ve zenginleştirilmiş
besinlerle beslenen tavuklardan alındığını vurgularken
içlerinde yağ asitleri ve temel besinlerin bol miktarda
bulunduğunu bildirdi. Dr. Fabien DeMeester
ve ekibinin üç yıllık çalışmasıyla üretilen yumurtadan
günde iki üç adet yenilmesi halinde yağlardan kaynaklanan
kalp rahatsızlıklarının meydana gelmesinin önlenebileceği
ve varolanların tedavilerinin de kolaylaşacağı kaydediliyor. |
Yumurta kolesterole yol açmıyor
ABD'DE 100 bin kadın ve erkek hasta
üzerinde yapılan araştırmalar sonucu, yumurta tüketiminin
yüksek kolesterole yol açmadığı ortaya çıktı. Araştırmayı
yürüten Donald McNamara, yumurtanın
yüksek kolesterole neden olmadığı gibi, her gün bir
adet yumurta tüketiminin sağlık için yararlı olduğunu
söylüyor. Araştırmaya göre, fazla miktarda doymuş
yağ oranına sahip olan kırmızı et ve süt ürünleri
yumurtaya oranla daha fazla kolesterole yol açıyor.
Yüksek kolesterol sahibi hastalara yumurtadan uzak
durmaları tavsiye edilse de, McNamara'nın araştırması
bu yaygın kanıyı çürütüyor. Şimdiye kadar yumurtanın
yüksek kolesterol yarattığını ve kalp hastalıklarına
zararlı olup olmadığını araştıran ciddi bir çalışma
yapılmadığını belirten McNamara, Japonya'da az sayıda
kalp hastalığı olmasının sebebini, en çok yumurta
tüketen ülke olmasına bağlıyor. La Republica. |
• Kalp
için doğrular
Ünlü kalp Cerrahı Prof.
Bernard'ın Türk asistanı kalple ilgili yanlış bilgilerimizi
açıkladı. Sanıldığının aksine çok yumurta yiyenler
daha az kalp krizi geçiriyor
İlk kalp naklini gerçekleştiren
dünyaca ünlü cerrah Prof. Dr. Christian Barnard'm
yanında 2 yıl çalışan Türk profesör Kardiyolog Dr.
Canan Karatay, kalp hastalıklarına yol açtığı öne
sürülen yanlışları anlattı. Prof. Karatay şu noktalara
dikkat çekti:
KOLESTEROL Yumurta kandaki kolesterolü yükseltiyor
diye yıllarca boşuna suçlandı.
Araştırmalar kolesterolü yüksek gıdaları yemekle kanda
kolesterolün yükselmediğini gösterdi. Yumurtadaki
kolesterol direk kana geçmiyor. Hatta çok yumurta
yiyenler, yemeyenlere göre daha az kalp krizi geçiriyor.
Herkes günde bir yumurta yemeli, çünkü
sarısında aminoasit var. Bu madde büyüme için gerekli.
• KIRMIZI ET Doğal besinlerle beslenen
hayvanların eti zararlı değil. Suni, hormonlu yemler
verilen hayvanların eti tehlikeli.
• İŞLENMİŞ GIDA Bunların hepsi tehlikeli
yağlar içeriyor. Örneğin margarin katılaştırırken
ortaya çıkan 'transfats' denen yağlar zehir etkisi
yaratıyor. 'Transfats' kalp krizi nedeni olmasının
yanı sıra kanserojen ve yaşlılık nedeni. Süt tozu
da bunlardan biri.
• SiGARA DUMANI Zehir etkisi olan
3 tür sigara dumanı var. En zararlısı tablada kendi
kendine yanarak tüten sigara dumanı. Bu duman filtreden
geçmediği için daha çok katran ihtiva ediyor ve çevredeki
herkese zarar veriyor. Kişinin içine çektiği dumandan
daha çok kanser yapıcı özelliği var.
• ZEYTİNYAĞI Çiğ yenmeli. Kızartmada
yapısı bozuluyor, tehlikeli yağ haline geliyor. Bu
yağlar tüm hazır gıdalarda var. Kötü kolesterol LDL'yi
yükseltiyor. Yeşil sebzeler ve meyveler bu yağların
kötü etkisini azaltıyor.
• ŞARAP iyi huylu kolesterol dediğimiz
HDL'yi yükseltiyor.
• KURUYEMiŞ Ceviz, fındık, fıstık
çok yararlı. Zeytinyağı, zeytin ve balığın yanısıra
ceviz ve fındıkta kalbi koruyucu Omega3 yağ asitleri
var.
• EGZERSİZ En iyisi haftada 4 gün
20 dakika yürüyüş. Spor yerine dans edilebilir, ip
atlanabilir.
|